လူၾကိဳက္မ်ားေသာ စာေပမ်ား

Monday, October 29, 2012

တို႔ရြာေက်ာင္းရဲ႕ ပြဲေတာ္မ်ား (၂)


၂။ ဆီမီးတစ္ေထာင္ပူေဇာ္ပြဲႏွင့္ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔
                   တို႔ရြာေက်ာင္းရဲ႕ပြဲေတာ္မ်ားအေၾကာင္းကို တင္ျပလာခဲ့သည္မွာ ယခုဆိုရင္ ဒုတိယ
ေျမာက္ ပြဲေတာ္တစ္ခုကို ေရာက္ရွိလာခဲ့ျပန္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပြဲေတာ္ရဲ႕အမည္က ဆီမီးတစ္ေထာင္
ပူေဇာ္ပြဲႏွင့္အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ ျဖစ္ပါတယ္။
“သီတင္းကၽြတ္လ”သည္   ဗုဒၶဘာသာဝင္ သူေတာ္စင္တို႔အတြက္   အထြတ္အျမတ္ျပဳအပ္ေသာ ‘လ’ ျဖစ္သည္။


                  ဝါဆိုလမွ စ၍ ဝါတြင္းသံုးလတိုင္တိုင္ သီတင္းသီလ ေဆာက္တည္က်င့္သံုးခဲ့ၾကရာမွ
  
ကၽြတ္လြတ္ၿပီဟူေသာ အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ “သီတင္းကၽြတ္လ”ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကဟန္ တူေပလိမ့္မည္။
ထို႔ျပင္ ဗုဒၶသားေတာ္ ရွင္ရဟန္းတို႔အေနျဖင့္ ဝါတြင္းသံုးလေဒသစာရီ ႂကြခ်ီမႈ မရွိဘဲ တမိုးခို တဝါဆို

 သီတင္းသံုးခဲ့ရာမွ  ကၽြတ္လြတ္ေသာ ‘လ’ျဖစ္၍လည္း “သီတင္းကၽြတ္လ”ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပ
လိမ့္မည္။    သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔သို႔ ေရာက္ၿပီဆိုလွ်င္ကား  “သီတင္းကၽြတ္မီးထြန္းပြဲေတာ္”ကို

 ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ ႏႊဲေပ်ာ္ၾကေလသည္။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာတို႔၏ျဖစ္သည္။ 
              ထုံးတမ္းစဥ္လာ ဘာသာေရးပြဲေတာ္ တစ္ခုျဖစ္တဲ့  သတင္းကၽြတ္ မီးထြန္းပြဲေတာ္ ကို၊ ဒဂုံ
ေတာင္ပိုင္ၿမိဳ႕နယ္၊ (၂၆)ရပ္ကြက္(ေတာေၾကာင္ကေလးရြာ)ရြာမစာသင္တိုက္ႀကီးတြင္၊ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း
က်င္းပၾကသည္။ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ေက်းရြာအေနနွင့္ရွိစဥ္ကတည္းျဖစ္တာေၾကာင့္ အႀကိမ္အေရ
အတြက္မရွိေသာ္လည္း ၾကာျမင့္ခဲၿပီျဖစ္သည္။ ပြဲေတာ္ရဲ႕အမည္မွာ ဆီမီးတစ္ေထာင္ပူေဇာ္ပြဲႏွင့္ အဘိ
ဓမၼာအခါေတာ္ေန႔  ျဖစ္သည္။      ဆီးမီးတစ္ေထာင္   ပူေဇာ္ပြဲကို ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးရဲ႕ ေ၀ယ်ာ၀စၥကို
ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ ပုညကုသလသမၻာရအသင္းက ဦးေဆာင္က်င္းပၿပီး၊ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ကို
မူကား၊   ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးရဲ႕ ၀တ္အဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့  သာသနာပါလ အသင္းက ဦးေဆာင္ၿပီး စီစဥ္က်င္းပ
ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ပုညကုသလသမၻာရအသင္းမွ လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ားသည္သူတို႔ေကာက္ခံရရွိထား
ေသာအလွဴေငြမ်ားျဖင့္ ဆီမီးခြက္ ဆီ ေလာင္စာမ်ား ၀ယ္ယူျခင္းတို႕ကိုႀကိဳတင္ၿပီး ျပဳလုပ္ထားၾကသည္။ 

လျပည့္ေန႕ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့၀ယ္ယူထားတဲ့ဆီမီးခြက္ဆီ ေလာင္စာမ်ားကိုအဆင္သင့္မီးပူေဇာ္နုိင္
ေအာင္ေနရာခ်ထားၾကရသည္။ ညေန(၃)နာရီေလာက္ကတည္းက အသင္းသူအသင္းသားမ်ားကဆီမီး
ခြက္ကို တန္းစီၿပီးေနရာခ်သူကခ်ဆီမ်ားကိုဇြန္းႏွင့္လိုက္ထည့္တဲ့သူကထည့္၊ ေလာင္စာမ်ားကိုဆီမီးခြက္
ထဲသို႔ ထည့္သူက ထည့္ႏွင့္ စည္ကားစျပဳလာၿပီျဖစ္သည္။
                                          
ဆီမီးခြက္မ်ားကိုမိမိတုိ႔စိတ္ကူးဥာဏ္ႏွင့္ပုံစံလွလွ ျဖစ္ေအာင္ပုံေဖာ္သူမ်ားကလည္းပုံေဖာ္ၾကသည္။     

ပန္းပြင့္ပုံစံၾကာဖူးပုံစံ မ်ားရွိသလို ပုညကုသလသမၻာရအသင္း ဆီမီးတစ္ေထာင္ပူေဇာ္ပြဲစေသာ 

စာတန္းမ်ားကိုလည္းဘုရားရင္ျပင္ေပၚမွာ ဆီမီးခြက္မ်ားျဖင့္ပုံေဖာ္ၾကသည္။ေရာင္စုံျပဳလုပ္ထားေသာ

မီးပုံးကေလးမ်ားကိုလည္း လမ္းေဘး၀ဲယာမွ ႀကိဳးတန္းၿပီးခ်ိတ္ထားၾကသည္။ေန၀င္စျပဳလာသည္ႏွင့္ 

လာေရာက္ၾကတဲ့လူေတြမ်ားလာၿပီးစည္ကားလာသည္။ညေန(၆)နာရီခြဲအခ်ိန္မွာမီးစတင္ထြန္းညွိႏုိင္

ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သံေခ်ာင္းေခါက္ၿပီးအခ်က္ေပးသည္။ သံေခ်ာင္းေခါက္ၿပီး အခ်က္ေပးလိုက္သည္ႏွင့္ 

တၿပိဳင္နက္ ဖေယာင္းတိုင္မီးမ်ားကိုင္ေဆာင္ၿပီး  အသင့္ေစာင့္ေနၾကေသာ  အသင္းသူအသင္းသား

မ်ားႏွင့္  ရပ္ကြက္တြင္းမွ  လာေရာက္ၾကေသာ ေစတနာရွင္မ်ားက မီးမ်ားကိုစတင္ၿပီးထြန္းညွိပူေဇာ္

ၾကသည္။ကိုးန၀င္းတန္ေဆာင္းဘုရားငါးဆူတန္ေဆာင္းတ၀၀ူေစတီရင္ျပင္ေတာ္အနႏၱဇိနဘုရားရင္

ျပင္ေတာ္မ်ား၌ရွိေသာ ဆီမီးခြက္မ်ားကို စတင္ၿပီး မီးပူေဇာ္ၾကသည္။
                        ၿပီးေနာက္လမ္းေဘး၀ဲယာမွာတန္းစီထားေသာဆီမီးခြက္မ်ားတန္းစီထားေသာ  

မီးပုံးမ်ားကိုထြန္းညွိၾကသည္။မီးပူေဇာ္သူ လာေရာက္ၾကည့္ရႈ႕သူ ဘုရားဖူးေရာက္လာၾကသူမ်ားႏွင့္ 

အလြန္ပင္စည္ကားလွ်က္ရွိသည္။ဆီမီးခြက္မ်ားအားလုံးကိုမီးမ်ားထြန္းညွိၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ ေက်ာင္း

တိုက္ႀကီးတစ္ခုလုံးဆီမီးေရာင္တို႔ျဖင့္အလြန္ပင္တင့္တယ္လွ်က္ရွိသည္။ ေကာင္းကင္မွလမင္းႀကီး

သည္လည္းဆီမီးေရာင္မ်ားႏွင့္အားၿပိဳင္ၿပီးအစြမ္းကုန္သာလွ်က္ရွိသည္။ေျမျပင္မွဆီမီးမ်ားကလည္း

ေကာင္းေကာင္မွလမင္းႀကီးကိုအန္တုလွ်က္ အစြမ္းကုန္အလွခ်င္းၿပိဳင္လွ်က္ရွိသည္။ေကာင္းကင္ႏွင့္   

ကမၻာေျမျပင္တို႔၏  အလွခ်င္းၿပိဳင္ အႏုိင္လုၾကပုံမ်ားသည္ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္သဖြယ္ သာယာလြမ္းေမာ

ဖြယ္ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းလွပါေပသည္။လာေရာက္ၾကေသာလူငယ္ကာလသားတခ်ဳိ႕ကေဗ်ာက္အိုး

ေဖာက္ျခင္း၊  မီး႐ႉးမီးပန္းမ်ား  လႊတ္ျခင္းႏွင့္အတူ သူတို႔ ႀကိဳတင္ ျပဳလုပ္လာသည့္ ဆင္႐ုပ္ ျမင္း႐ုပ္

သဏၭာန္ မီးပံုးပ်ံမ်ားကို ေကာင္းကင္သို႔ အၿပိဳင္အဆိုင္ လႊတ္တင္လိုက္ၾကေလသည္။
                      
ထိုေနာက္တြင္ကားဆရာေတာ္သီတင္းသုံးေသာ ေက်ာင္းေပၚ၌“အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔”ကိုသာသနာ

ပါလ၀တ္အဖြဲ႔က ဆက္လကၿ္ပီး က်င္းပၾကေလသည္။ဆရာေတာ္ထံမွ ငါးပါးသီလ ခံယူေဆာက္တည္
 

ၿပီးေနာက္ ၀တ္အသင္းသူ အသင္းသားမ်ားက  အဘိဓမၼာ(၇)က်မ္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ၿပိဳင္တူ ႐ြတ္ဖတ္ 

ပူေဇာ္ၾကေလသည္။ အဲဒီေန႔ည၏ ေကာင္းကင္ယံသည္ သာသာနာပါလ ၀တ္အသင္းသူအသင္းသား

မ်ား၏အဘိဓမၼာရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္သံမ်ားႏွင့္ ေသာေသာညံလွ်က္ရွိပါသည္။ည(၉)နာရီေက်ာ္မွပဲအခမ္းအ

နားၿပီးဆုံးပါသည္။

                         ဤ“အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔”က်င္းပရျခင္းသည္လည္းသီတင္းကၽြတ္လ၏ထူးျခား
ေသာဘာသာယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္တရပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္မ်ားက်င္းပေနျခင္း
မွာအဓိပၸာယ္မဲ့မဟုတ္ေခ်။ဘာသာေရး၊ယဥ္ေက်းမႈမွဆက္ႏြယ္လာေသာပြဲေတာ္အစဥ္အလာမ်ား ျဖစ္
သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္က ဝါတြင္းသံုးလမွ်တာဝတႎသာသို႔ ႂကြ၍‘မယ္ေတာ္
မိနတ္’ကိုအဘိဓမၼာ ႏို႔ဖိုးဆပ္ေဒသနာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။     သီတင္းကၽြတ္  လျပည့္ေန႔တြင္ 

အဘိဓမၼာခုနစ္က်မ္း  ေဟာၿပီး၍   မယ္ေတာ္မိနတ္လည္း  တရားထူးရကာ  ေသာတာပန္  အရိယာ
အျဖစ္သို႔  ဆိုက္ေရာက္ခဲ့ေလသည္။ ဤသို႔လွ်င္ဗုဒၶျမတ္စြာသည္  ဓမၼေရစင္တိုက္ေကၽြး၍မယ္ေတာ္
ေက်းဇူးကိုဆပ္ၿပီးေနာက္ ေနဝင္ၿဖိဳးဖ်အေမွာင္ပ်ိဳးစအခ်ိန္တြင္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ သကၤႆၿမိဳ႕
သို႔ ျပန္လည္ ႂကြေရာက္ေတာ္မူခဲ့သည္။နတ္ျဗဟၼာတို႔ဖန္ဆင္းသည့္ ေ႐ႊေစာင္းတန္း၊ေငြေစာင္းတန္း၊    

ပတၱျမားေစာင္းတန္းသံုးသြယ္အနက္ဝဲယာတြင္နတ္ျဗဟၼာတို႔ျခံရံလ်က္အလယ္ပတၱျမားေစာင္းတန္းမွ   

ေန၍  ဗုဒၶျမတ္စြာ ျပန္လည္  ဆင္းသက္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။   သကၤႆၿမိဳ႕သူ  ၿမိဳ႕သားတို႔သည္လည္း  

ျမတ္ဗုဒၶ၏  ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္၊  နတ္ျဗဟၼာတို႔၏   တန္းဆာအေရာင္တို႔ျဖင့္ ထြန္းေျပာင္

ဝင္းဝင္း အသေရစံုခသည့္ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားကို ဖူးမဝ ႐ႈမဆံုး ပီတိလံုးလိႈက္ဖို ၾကြလ်က္ ေျမျပင္မွ   

မီးတုတ္  မီးပန္းတို႔ျဖင့္  ေဝွ႕ရမ္းပူေဇာ္ၾကကာ အားပါးတရ ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကေလသည္။     ဤသာဓကကို 

ထံုးမူ၍“သီတင္းကၽြတ္မီးထြန္းပြဲ”ကို အစဥ္ပင္ ဆင္ႏႊဲလာခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

ဤဗုဒၶျမတ္စြာ၏မိဘေက်းဇူးတန္ဖိုးထား၍ ေက်ပြန္ေအာင္ဆပ္ေတာ္မူခဲ့ပံု၊အဘိဓမၼာ ႏို႔ဖိုးဆပ္ေဒသနာ

ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပံုကိုထံုးသာဓကမူ၍ သီတင္းကၽြတ္အခါသမယတြင္ရဟန္းသံဃာမ်ား၊မိဘဘိုးဘြား

မ်ားႏွင့္ ဆရာသမားတို႔အား ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ပြဲကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားတို႔ ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကေလသည္။
              သီတင္းကၽြတ္ခ်ိန္တြင္ တရပ္တေက်း နယ္အေဝးသို႔ သြားေရာက္ အမႈထမ္းေနရသူမ်ားပင္ 

မိဘရပ္ထံခြင့္ႏွင့္ျပန္လာကာအိမ္သူသက္ထားသမီးသားစံုစြာျဖင့္မိဘဘိုးဘြားတို႔ကိုပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾက

ၿမဲျဖစ္သည္။
                                
 ဤသည္ကားသီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ည၌က်င္းပေသာ ေတာေၾကာင္ကေလးေက်းရြာ     ရြာမစာသင္
တုိက္ႀကီး၏  ဆီမီးတစ္ေထာင္ပူေဇာ္ပြဲႏွင့္  အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔၏  သိေကာင္းစရာမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း
စီစဥ္တင္ျပလိုက္ရပါသည္။              ။ 

အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ က်င္းပေနပုံႏွင့္ ဆီမီးမ်ားပူေဇာ္ေနၾကပုံမ်ား










ဆီမီးလွဴဒါန္းသျဖင့္ရနုိင္ေသာအက်ဳိး
                                     ၁.ပစၥည္းဥစၥာ ေပါမ်ားၾကြယ္၀ျခင္း။
                                     ၂.အေျခြအရံ ေပါမ်ားျခင္း
                                     ၃.ဥာဏ္ပညာႀကီးမားျခင္း
(ဥစၥာ ကုလ      ျပည့္၀အဂၤါ
ပညာႀကီးမား    ဤသုံးပါး
မွတ္သား ဒီပ    အက်ဳိးတည္း။)

ဝါကၽြတ္ကန္ေတာ့ပန္း
(ျပင္သစ္မွာ ေရးသည္)
မလာျဖစ္ႏိုင္ဘု
ဝါေခတ္ တခါကုန္ေတာ့
မီးေရာင္စံု ကၽြတ္သီတင္းကိုလ
ရင္တြင္းက ပူဆာဆာ။
သူတကာ ကန္ေတာ့ပြဲေတြႏွင့္
ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွံတြဲပါလို႔
႐ြာထဲမွာ လူေရာင္ျပခ်ိန္မို႔
ေနညိဳမွာ ေမအို တရွာလိမ့္
စာဆို လာလိုလွေသာ္လည္း
မွန္းဆ႐ုံသာ။
နတ္ညီေနာင္ စားဖိုၾကားဆီက
မြန္းစာဆို ဘယ္ကိုသြားတယ္လို႔
ေလွကားကို သူတို႔ေမးျပန္ေတာ့
ဆိုေတးသံ မၾကားတာျဖင့္
တဝါ ႏွစ္ဝါသို႔ လ်ားေပါ့လို႔
ေလွကားက အေျဖလာ
စာဆိုေမာင့္ ငယ္ေပါင္း။
မိျမန္မာ
ေနရပ္ကို ငါခြာလို႔
တရပ္႐ြာ တေျမျခားမွာလ
ဖဝါးယာဥ္သာျပဳပါလို႔
ရွာစုသည္ ႏို႔ခ်ိဳဖိုးပါပဲ
သည္တခါ သည္တမိုးကိုေတာ့
ႀကိဳးစားကာ စာဆိုခဲလွ်င္ျဖင့္
သံုးမကုန္ ကန္ေတာ့ပြဲရယ္ႏွင့္
႐ြာထဲမွာ လူေရာင္ျပႏိုင္လိမ့္
သားစာဆို လူညိဳလွကိုလ
လြမ္းရာ ခန္းသာဝဆီက
အျပန္ကို စရန္ႏွင့္ တ,ေပေတာ့
ေဝးက ပန္ေတာင္း။
ဆရာႀကီးမင္းသုဝဏ္      (၁၉၃၈)

သီတင္းကၽြတ္ႏွင့္ပ၀ါဏာပြဲ
          အထက္ပါ သီတင္းကၽြတ္မီးထြန္းပြဲေတာ္ကုိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျမန္မာျပည္ဖြား တုိင္းရင္းသားတုိ႔ သည္ နွစ္စဥ္ျမင္ေတြ႔ေနၾကရေပသည္။ ကိုယ္တုိင္လည္း ပါ၀င္ျပဳလုပ္ ဆင္ႏႊဲခဲ႔ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ သီတင္းကြ်တ္ပြဲေတာ္အခါတြင္ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ ေပ်ာ္ပြဲဆင္ခဲ႔ၾကရသည္ကုိ သတိတရ ရွိေနၾကမည္ မလြဲေပ။ သုိ႔ေသာ္ - ˝ပ၀ါရဏာပြဲ˝ အေၾကာင္း သိသူကား နည္းလွေပမည္။ အဘယ္႔ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဤ ˝သီတင္းကြ်တ္ ပ၀ါရဏာပြဲေတာ္˝ ကား ရဟန္းေတာ္မ်ား လုိက္နာက်င့္သုံးရန္ ဗုဒၶခ်မွတ္ေပးခဲ႔ေသာ က်င့္စဥ္၊ လုပ္ထုံးလုပ္ရပ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပါေပတည္း။
            ပ၀ါရဏာ မွာ ပါဠိစကားျဖစ္သည္။ ˝ဖိတ္ၾကားျခင္း˝ ဟု အဓိပၸါယ္ရ၏။ ˝ျမင္ရ၍၊ ၾကားရ၍၊ သံသယျဖစ္၍ အျပစ္ရွိသည္ဟု ထင္ျမင္ပါက ေျပာဆုိ ဆုံးမေတာ္မူပါ˝ ဟု ရဟန္းေတာ္ အခ်င္းခ်င္း ဖိတ္ၾကားထားျခင္းကုိ ˝ပ၀ါရဏာ˝ ဟု ေခၚပါသည္။ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား အခ်င္းခ်င္း ဤသုိ႔ ဖိတ္ၾကားရန္ ပညတ္ေတာ္မူခဲ႔ရျခင္း အေၾကာင္းကုိ အနည္းငယ္ ခ်ဲ႕ျပပါဦးမည္။
            ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သာ၀တၳိၿမိဳ႕ေဇတ၀န္ေက်ာင္း၌ ၀ါကပ္ေတာ္မူ၏။ ရဟန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လည္း ေက်ာင္းတုိက္တခုတည္းမွာ စုေပါင္း ၀ါကပ္ၾကသည္။ ထုိရဟန္းတုိ႔သည္˝အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္စြာ ေနနိဳင္ေရး၊ အျငင္းအခုန္ကင္းေရး၊ ခ်မ္းသာစြာ ေနနိဳင္ေရး˝ ဟူေသာ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ မူခ်၍ သေဘာတူ က်င့္သုံးရန္ ဆုံးျဖတ္ၾကသည္။ ထုိဆုံးျဖတ္ခ်က္ကား - ˝အခ်င္းခ်င္း စကားမေျပာရ၊ ၀စီပိတ္ေနရမည္˝ ဟူ၏။ ဆြမ္းခံရာမွ အရင္ဆုံးျပန္လည္ေရာက္ရွိလာသူသည္ ေျခေဆးေရ၊ ေျခေဆးအင္ပ်ဥ္၊ ေျခပြတ္ အုိးျခမ္း တုိ႔ကုိ ျပင္ဆင္ထားရမည္။ ဆြမ္းစားစရာ ေနရာထုိင္ခင္း ခင္းက်င္းရမည္။ ပန္းကန္ ခြက္ေယာက္မ်ား ေဆးေၾကာရမည္။ ေနရာထုိင္ခင္း သိမ္းဆည္းရမည္။ ေသာက္ေရ သုံးေရအုိးမ်ား ေနထားတက် ရွိေစ၍ ဆြမ္းစားေက်ာင္းကုိ တံျမက္လွည္း ရွင္းလင္းရမည္။ တစုံတဦးက ေသာက္ေရ သုံးေရ အုိးတုိ႔၌ ေရမရွိသည္ ကုိ ေတြ႔ျမင္လ်င္ ျဖည့္ေလာင္းရမည္။ တဦးတည္း မနိဳင္လ်င္ လက္အမူအရာျဖင့္ အျခားရဟန္းတပါးကုိ ေခၚ၍ အကူအညီယူရမည္။ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် စကားေျပာဆုိျခင္းကုိ မျပဳရဟူေသာ ၀စီပိတ္ စည္းကမ္းခ်က္ မ်ားျဖင့္ တ၀ါတြင္းလုံး ေနထုိင္ၾကေလသည္။
              ထုိရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ သီတင္း၀ါလ ကြ်တ္ေသာအခါ ဗုဒၶျမတ္စြာထံသြားေရာက္ ဖူးေျမွာ္ကန္ ေတာ့ၾကေလ၏။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ အာဂႏၱဳက ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ၀မ္းပန္းတသာ ေမးျမန္းေျပာဆုိေလ႔ ရွိသည့္အတုိင္း  ˝ခ်စ္သားတုိ႔ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနထုိင္ခဲ႔ၾကရပါရဲ႕လား၊ တဦးႏွင့္ တဦး ခုိက္ရန္ျငင္းခုန္မွဳ ျပဳျခင္း မရွိ ညီညြတ္စြာ ေနထုိင္နိဳင္ၾကပါရဲ႕လား˝ ဟုေမးျမန္းေတာ္မူသည္။ ထုိအခါ ရဟန္းေတာ္မ်ားက တ၀ါတြင္းလုံး သူတို႔ေနထုိင္ခဲ႔ၾကပုံကုိ ေလွ်ာက္ထား၍ ˝ခ်မ္းသာစြာ ေနခဲ႔ရပါေၾကာင္း˝ ျပန္ေျပာင္း ေလွ်ာက္ တင္ၾကသည္။
            ဤတြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ရဟန္းေတာ္တုိ႔ကုိ ကဲ႔ရဲ႕ ရွဳံ႕ခ်ေတာ္မူသည္။ အျပစ္တင္ေတာ္မူသည္။ ˝သင္တုိ႔သည္ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ မေနခဲ႔ၾကရပါဘဲ ခ်မ္းသာစြာ ေနခဲ႔ၾကရပါသည္˝ ဟု ၀န္ခံၾကသည္။ သင္တုိ႔ ၏ ၀စီပိတ္အက်င့္သည္ ေတာတြင္း တိရစၦာန္တုိ႔၏ ေနထုိင္နည္းသာ ျဖစ္သည္။ သုိးေတြရဲ႕ ေနနည္း ထုိင္နည္းသာ ျဖစ္သည္။ ရန္သူအခ်င္းခ်င္းတုိ႔၏ အမူအက်င္႔နည္းေတြသာ ျဖစ္သည္။ (ရန္သူျဖစ္လ်င္ အခ်င္းခ်င္း မေျပာနိဳင္၊ မဆုိနိဳင္ၾက။) သင္တုိ႔သည္ သာသနာေတာ္ကုိ မၾကည္ညိဳေသးသူတုိ႔အတြက္ ၾကည္ညိဳလာရန္လည္းေကာင္း၊ ၾကည္ညိဳၿပီးသူတုိ႔အတြက္ ပုိမုိ၍ ၾကည္ညိဳသဒၶါတက္ေစရန္လည္းေကာင္း မျဖစ္နိဳင္ေပ˝ဟု  ကဲ႔ရဲ႕ ရွဳံ႕ခ်ေတာ္မူကာ - ˝သာသနာပ တိတၳိေတြ က်င့္စဥ္ျဖစ္သည့္ ဤ လူအ အက်င့္၊ ၀စီပိတ္ အက်င့္ကုိ က်င့္သုံးက ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစ˝ ဟုသိကၡာပုဒ္ ပညတ္ပိတ္ပင္ေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။
             ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဤသိကၡာပုဒ္ ပညတ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ၀ါကြ်တ္ၿပီးေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား အျပစ္ျမင္က ၾကားက ယုံမွားသံသယျဖစ္က ေရငုံႏွဳတ္ပိတ္ (၀စီပိတ္) မေနဘဲ အခ်င္းခ်င္းေျပာဆုိ ဆုံးမဖုိ႔ ဖိတ္ၾကားထားရန္ ဆက္လက္မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ႔သည္။ ဤအခ်ိန္အခါမွ စ၍ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႔ေရာက္ တုိင္း ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ˝ပ၀ါရဏာပြဲ˝သည္ ျပဳလုပ္ၿမဲျဖစ္ေလသည္။  ထုိေၾကာင့္ ေရွးပညာရွိတုိ႔က -
˝ျမတ္သံဃာလဲ၊ ဖိတ္ၾကားၿမဲ၊ ၿခိမ့္သဲ ပ၀ါရဏာ˝ဟု ေမာ္ကြန္းထုိးခဲ႔ၾကျခင္း ျဖစ္ေပ၏။

ပ၀ါရဏာ ျပဳလုပ္ပံု အစီအစဥ္
             ေက်ာင္းတုိက္ရွိ သံဃာအားလုံး သိမ္ထဲတြင္ စုရုံးေနရာယူၾကရသည္။ သံဃာအားလုံးစုံေသာ အခါ သြက္လက္ခ်က္ခ်ာေသာ ရဟန္းတပါးပါးက သံဃာအားလုံးကို အသိေပး ေလွ်ာက္ထားရ၏။ ˝အရွင္ဘုရား တုိ႔  --- သံဃာေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ စကားကုိ နားစုိက္ေတာ္မူပါ၊ ယေန႔ ပ၀ါရဏာ ျပဳရမည့္ေန႔ျဖစ္ပါ သည္၊ သံဃာေတာ္မ်ား ညီလွ်င္ ပ၀ါရဏာ ျပဳၾကပါစုိ႔˝။ ဤသုိ႔ သံဃာအားလုံးအား အသိေပးျပီေသာ အခါ မေထရ္ႀကီး (သံဃာပရိသတ္တြင္ အႀကီးဆုံးပုဂၢိဳလ္၊ သုိ႔မဟုတ္ ေက်ာင္းထုိင္ပုဂၢိဳလ္) ကစ၍ ေဆာင္႔ေၾကာင့္ ထုိင္ကာ လက္အုပ္ခ်ီမုိးလ်က္ သိမ္အတြင္းရွိ သံဃာ အားလုံး ၾကားသိေအာင္ ဖိတ္ၾကား ေလွ်ာက္ထားရပါသည္။
             ˝ငါရွင္တုိ႔ - - - ျမင္းျခင္း၊ ၾကားျခင္း၊ သံသယျဖစ္ျခင္း (သုံးမ်ဳိး)ျဖင့္ သံဃာအား ဖိတ္ၾကားပါ၏။ တပည့္ေတာ္ကုိ သနားေစာင့္ေရွာက္ ခ်ီးေျမွာက္ေသာအားျဖင္႔ မထိန္မခ်န္ အမွန္အတိုင္း ေျပာဆုိ ဆုံးမၾကပါ။ မိမိအျပစ္ကုိ သိျမင္ရလွ်င္ ကုစားပါမည္˝ ဟုသုံးႀကိမ္တုိင္တုိင္ ေလွ်ာက္ထား ရေလသည္။ ထုိ႔ေနာက္၀ါစဥ္အလုိက္ သံဃာအားလုံး အငယ္ဆုံးရဟန္းအထိ ေလွ်ာက္ထားရေလ၏။ ဤကား ရဟန္းေတာ္မ်ား သိမ္အတြင္း သေဘာ တူညီ စည္းေ၀း၍ ပ၀ါရဏာျပဳလုပ္ရပုံျဖစ္ပါသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ား သည္ အခ်င္းခ်င္း ဤသုိ႔ဖိတ္ၾကားထားသျဖင့္ တစုံတရာ အျပစ္ျမင္ေတြ႔ရလွ်င္ အခ်င္းခ်င္း ေျပာဆုိညႊန္ျပ ျခင္းျဖင့္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းနိဳင္ၾကေပသည္။
               ဗုဒၶျမတ္စြာ ခ်မွတ္ေပးခဲ႔သည္႔ ဤက်င့္စဥ္သည္ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္႔ငါးရာေက်ာ္ခဲ႔ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ယေန႔တုိင္ ˝ေခတ္မီဆဲ˝ျဖစ္သည္။ မွန္ေပသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ˝သာသနာေတာ္ စည္ပင္သန္႔ရွင္းေရး၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား ကုိယ္က်င့္ေကာင္းေရး˝ အတြက္ေ၀ဖန္ေရးကုိ အားေပးခဲ႔သည္။ အမွန္အတုိင္းေျပာဆုိနိဳင္ ေရးကုိ အစဥ္တံခါးဖြင့္ေပးခဲ႔သည္။ ခြ်တ္ေခ်ာ္မွားယြင္းေနမွဳမ်ား ျမင္ေနပါလ်က္၊ သိေနပါလ်က္ ေျပာခြင့္၊ ဆုိခြင့္မရွိ၊ အ အႀကီးလုိ ႏွဳတ္ပိတ္ ႏွဳတ္ဆိတ္ေနရျခင္းမ်ိဳးကုိ လုိလားေတာ္မမူေခ်၊ မိမိမွာ ခြ်တ္ယြင္းခ်က္ အျပစ္တစုံတရာ ရွိေနလ်င္ အျမန္ အမွန္အတုိင္း ျပဳျပင္နိဳင္ေရးကိုလည္းေကာင္း၊ ခြ်တ္ယြင္းခ်က္ အမွားမ်ား ေတြ႔ျမင္ေနရလွ်င္ စိတ္သေဘာထား ႀကီးမားစြာျဖင့္ မဆုိင္းမတြ ေထာက္ျပ နိဳင္ေရးကုိလည္းေကာင္း လမ္းဖြင့္ေပးေတာ္မူခဲ႔ေလသည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဤကဲ႔သုိ႔ ရဟန္းေတာ္မ်ား အခ်င္းခ်င္း ဖိတ္ၾကားျခင္းျဖင္႔ -
(၁) အညမညာနဳေလာမ = အခ်င္းခ်င္း ေျပာခြင့္ ဆုိခြင့္ ရွိျခင္း။
(၂) အာပတိၱ၀ု႒ာန = အမွားကုိ အျမန္ဆုံး ျပဳျပင္နိဳင္ျခင္း။
(၃) ၀ိနယပုေရကၡာရ = ကုိယ္က်င့္တရား ျမင့္မားေရး ဦးတည္ျခင္း ဆုိသည့္ အက်ဳိး ၃ - မ်ဳိးျဖစ္ထြန္း ရရွိနိဳင္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္း မိန္႔ၾကားခဲ႔ေပ၏။
           ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဤပ၀ါရဏာ က်င့္စဥ္သည္ ပုဂၢိဳလ္ အခ်င္းခ်င္းသာ မဟုတ္၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ နိဳင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားပါ လုိက္နာက်င့္သုံးရမည္႔ နည္းလမ္းေကာင္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ေလာကတြင္ ˝မမွားေသာ ေရွ႕ေန၊ မေသေသာ ေဆးသမား˝ မရွိနိဳင္ေခ်။ အေျမွာ္အျမင္ရွိသူ ပညာရွင္တုိ႔၏ ညြန္ျပခ်က္၊ ေ၀ဖန္ခ်က္၊ မရယူဘဲ ˝ငါ႔ေလွ ငါထုိး၊ ပဂုိးေရာက္ေရာက္၊ ငါ႔ျမင္း ငါစုိင္း စစ္ကိုင္းေရာက္ေရာက္˝ ဟု ငါထင္ရာ ငါသေဘာ ငါတေကာ ေကာေနပါလွ်င္ ပ်က္စီးဆုံးရွဳံးျခင္း၊ နစ္နာျခင္းမ်ားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ရမည္မလြဲေပ။ ဤသုိ႔ ˝ငါတေကာ ေကာေနသူမ်ား˝ကုိ ျမတ္ဗုဒၶက ဆန္႔က်င္ဟန္႔တားေတာ္မူခဲ႔၏။ ˝အျပစ္ျမင္လွ်င္ အခ်င္းခ်င္းေျပာဆို ညြႊန္ျပျခင္း၊ အမွားမ်ားကုိ ျပဳျပင္သြားျခင္းျဖင့္သာ  ငါဘုရား၏ ပရိသတ္သည္ ႀကီးပြါး ခ်မ္းသာနိဳင္သည္၊ ညီညြတ္ေသာ အစည္းအရုံးသာ အျငင္းအခုန္ ခုိက္ရန္ကင္း၍ ခ်မ္းသာျခင္း သုခကုိ ရရွိနိဳင္သည္˝ ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ႔သည္။ (၀ိနည္းပါဠိေတာ္)။
           တခါက အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္ႀကီးသည္ အမွတ္တမဲ႔ျဖစ္၍ သကၤန္းစ တဖက္ ေလွ်ာ႔က် ေနေလ၏။ ထုိအခါ ရွင္သာမေဏ ငယ္ေလးတပါးက ˝အရွင္ဘုရား - - - အရွင္ဘုရားရဲ႕ သကၤန္းစ မညီမညာ ျဖစ္ေနပါတယ္˝ ဟု ေထာက္ျပခဲ႔သည္။ ထုိအခါ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္သည္ ˝မေလာက္ေလး မေလာက္စား ကုိရင္ေလးက ငါ႔ကုိ ေျပာရပါမည္လား˝ ဟု အမွတ္ထားေတာ္မမူေပ။ သကၤန္းကုိ ညီညာစြာ ျပင္ကုိင္ၿပီး ˝ဆရာ - - - ဒီအတုိင္း ဟုတ္ပါၿပီလား˝ ဟု တေလးတစား မိန္႔ၾကားေတာ္ မူခဲ႔သည္။ ဤသည္မွာ ဗုဒၶခ်မွတ္ေပးထားသည့္ (ပ၀ါရဏာ) က်င့္စဥ္ေၾကာင့္ ရွင္ငယ္ေလးပင္ အမွားကုိ ေထာက္ျပရဲျခင္း၊ ေထာက္ျပနိဳင္ျခင္းျဖစ္သည္။
            ဤသုိ႔ အခ်င္းခ်င္းျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္း၍ လာခဲ႔ၾကျခင္းေၾကာင့္ ˝ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ား˝ ကုိ ယေန႔ေတြ႔ျမင္ေနရေသးျခင္း ျဖစ္သည္။ တျခားတပါးေသာ ဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ထုိးႏွက္ခ်က္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္ေသာ မင္းဆုိး မင္းညစ္တုိ႔၏ အဓမၼႏွိမ္နင္း တုိက္ဖ်က္ခ်က္တုိ႔၏ ဒဏ္ကား မေသးငယ္လွ၊ ေခတ္ အဆက္ဆက္ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ား အလူးအလိမ္႔ခံခဲ႔ၾကရသည္။ သုိ႔ေသာ္ရွိသမွ် အင္အား၊ ရွိသမွ် စြမ္းအားျဖင့္ ေထရ၀ါဒ က်င့္စဥ္ကုိ  ဗုဒၶအလုိေတာ္က်အတုိင္း ျမဲျမဲ ဆုပ္ကုိင္လာခဲ႔ၾကေသာေၾကာင့္သာ ဗုဒၶျမတ္စြာသာသနာသည္ ယေန႔တုိင္ ˝ေဗဒါပ်ံ အံကုိခဲ၊ ပန္းပန္ လ်က္ပဲ˝ ဟု ဆုိရမလုိ ျဖစ္သည္။
           ˝တစံုတရာေသာ အမွားအယြင္း ေတြ႕ျမင္ ၾကားသိ သံသယရွိပါက ေျပာဆုိပါ၊ မိမိအမွားကုိ ေတြ႔ရလွ်င္ အမွန္ေရာက္ေအာင္ ျပင္ပါမည္˝ ဟူေသာ ဤဖိတ္မံခ်က္ျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား အခ်င္းခ်င္း တံခါးဖြင့္၀ါဒ က်င့္သုံး၍ သာသနာေတာ္ကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ ေတာ္မူလာခဲ႔ၾကေပသည္။ ဗုဒၶခ်မွတ္ ေတာ္ မူခဲ႔သည့္ ဤက်င့္စဥ္အတုိင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ တေသြမတိမ္း လုိက္နာၾကမည္ဆုိပါလ်င္ နိဳင္လုိ မင္းထက္ မတရားႏွိပ္စက္ျခင္း၊ အခ်င္းခ်င္းသတ္ျဖတ္ျခင္းမ်ား ရွိေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။ အခ်င္းခ်င္း ေသြးစည္း ညီညြတ္၍ သာယာ၀ေျပာေသာ ေလာကသစ္ကုိ ဖန္တီးနိဳင္ၾကေပလိမ္႔မည္။
ဤက်င့္စဥ္မွ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ေသြဖီၾကလွ်င္ကား -----
           (၁၉၉၄ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိလထုတ္၊ ေလာကခ်မ္းသာ စာေစာင္မွ တစ္ဆင့္ကူးယူေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။ )


သံဃာ့ပဝါရဏာပြဲ၊ အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ


(ပ၀ါရဏာကၡႏၶက အႏွစ္ခ်ဳပ္)

ခ်စ္သားရဟန္းတုိ႔ …

ဤသာသနာေတာ္၌ တရားႏွင့္ေလ်ာ္၍ ညီညြတ္ေသာ ပ၀ါရဏာကံကိုသာျပဳရမည္။

သင္ ခ်စ္သားရဟန္းတို႔ ပ၀ါရဏာျပဳျခင္းသည္…

(၁)အခ်င္းခ်င္း လိုက္ေလ်ာျခင္း။

(၂)အာပတ္မွ ထေျမာက္ျခင္း။

(၃)၀ိနည္းကို ေရွ႕ရႈျခင္း (၀ိနည္းကို အဓိကထား၍ က်င့္ၾကံျခင္း)။… တို႔ျဖစ္လတၱံ႔။

ရွင္ေတာ္ဘုရားသည္…

ရဟန္းေတာ္အခ်င္းခ်င္း တစ္ပါးႏွင့္ တစ္ပါးညီညီညြတ္ညြတ္ ေျပာဆိုဆက္ဆံ ျပဳမူေနထုိင္ျခင္းကို ႏွစ္သက္ေတာ္မူ၏။



No comments:

Post a Comment